En och samma informationskälla för smartare och säkrare affärsresor

LONDON, 7 juli, 2020 American Express Global Business Travel (GBT) lanserar idag Travel Vitals™, en plattform för reseinformaton som ger resenärer och travel managers en och samma källa till all information man behöver före, under och efter en affärsresa. Data samlas från hundratals källor, så att användare kan söka information om riktlinjer för destinationer, flygbolag, flygplatser, hotellkedjor, tågoperatörer samt marktransporter. Det här “Know-before-you-go”-verktyget  visar restriktioner för specifika platser, men kan även identifiera hotspots samt stor spridning av Covid-19.

Travel Vitals™ är gratis och finns tillgänglig för alla travel managers, travel management företag (TMCs) och resenärer. För GBT-kunder och resenärer ges specific information om resplan i digitala kanaler, inklusive Amex GBT-appen, -chatt och bokningsverktyg online. GBTs resesäljare världen över har full access och bidrar även till att uppdatera viss lokal information i realtid.

Mark McSpadden, Vice President, Product Strategy and Experience på GBT, säger: “Reseinformation kommer att spela en central roll för att skapa förtroende. Vi måste snabbt samla relevant data i en värld vars riktlinjer förändras dagligen. Det är dynamiskt och vi uppdaterar datan dagligen. Men med tanke på rådande omständigheter så kan vi bara vara så pass uppdaterade som senast tillgänglig information tillåter, därför välkomnar vi ytterligare källor. Men vi gör detta eftersom vi inom en överskådlig framtid kommer behöva hantera varje resa på samma sätt som när vi planerar ett event. ”Door-to-door travel management” har länge varit en ambition för vår bransch, men det räcker inte under dessa omständigheter. En TMCs roll börjar så snart behovet av att resa är identifierat och avslutas långt efter att resenären är hemma igen”

För travel managers är  Travel Vitals™ integrerat i reseprocessen och kan därmed på förhand varna för om resor bokas till högriskdestinationer. Rapporteringsfunktionern övervakar framtida bokningar och ser därför till att man följer policy när hotell och marktransporter inte bokas tillsammans med flygresor. Rapporter över historiska bokningar tas också ut för att följa upp om man i efterhand skulle behöva spåra en individs rörelsemönster till en högriskdestination.”

Medan Travel Vitals™  är tillgänglig för alla online, har GBT en medveten strategi för att skapa maximalt förtroende för våra kunder och resenärer. “Vi vill att det här innehållet ska vara lättillgängligt för resenärer när de är på resande fot. Att chatta med en resesäljare på GBTs mobil-app, eller använda meddelandefunktioner som Apple Business Chat, samt kunna ta emot notifieringar från travel managers medans man reser är sånt som hjälper resenrärer att känna sig trygga,” tillägger McSpadden.

About American Express Global Business Travel
American Express Global Business Travel (GBT) is the world’s leading business partner for managed travel. We help companies and employees prosper by making sure travelers are present where and when it matters. We keep global business moving with the powerful backing of 18,000 travel professionals in more than 140 countries. Companies of all sizes, and in all places, rely on GBT to provide travel management services, organize meetings and events, and deliver business travel consulting.

Learn more at amexglobalbusinesstravel.com.

Martin Ferguson