• GBT får tillgång till Lufthansa Group airlines NDC-priser och erbjudanden utan extra avgifter.
  • Lufthansa Group airlines billiga priser snart tillgängliga utan avgift för GBT Neo-kunder

London, UK – 14 december, 2020 , American Express Global Business Travel (GBT),
världens ledande partner för affärsresor, har tecknat ett nytt globalt NDC-avtal med Lufthansa Group, som inkluderar Austrian Airlines, Lufthansa, SWISS och Brussels Airlines. . Avtalet innebär att GBT kommer ha avgiftsfri tillgång till allt Lufthansa Group:s NDC-innehåll via de globala distributionssystemen (GDS). Affären gäller i samtliga kanaler, inklusive online-bokningsverktygen (OBT) som tar sitt NDC-innehåll via GDS.

Michael Qualantone, Chief Revenue Officer på GBT, säger: ”GBT har återigen tagit en ledande position inom distributionsavtal för kundernas räkning. Genom att arbeta tillsammans har GBT, Lufthansa Group och GDS-parterna tagit ett viktigt steg mot att erbjuda affärsresenärer tillgång till allt NDC-innehåll i den mest effektiva boknings- och servicemiljön samtidigt som kundens kostnader minskar. NDC är tänkt att driva nytt, innovativt innehåll samtidigt som resenärerns upplevelse förbättras.Vi arbetar därför tillsammans med flygbolagen inom Lufthansa Group och GDS för att få det nya innehållet till våra kunder och resenärer.”

Eftersom GBT, Lufthansa Group och GDS-företagen har integrerat sina teknologiplattformar kommer GBT:s kunder som bokar och köper sina resor i Neo (GBTs eget boknings- och reseräkningsprogram) eller via GBTs resesäljare, få tillgång till Lufthansa Group:s mest attraktiva erbjudanden. I ett första steg kommer man att fokusera på Lufthansa Group:s billiga priser, utan extra avgifter. De kommer finnas tillgängliga i Neo i början av 2021. Travel Managers som önskar tillgång till dessa priser bör kontakta sin OBT-leverantör om deras tidsplanering för GDS NDC-program.

Qualantone tillägger: “ Vi är väldigt glada att Lufthansa Group är delaktiga i samarbetet för att hitta lösningar som gynnar alla parter i kedjan. Vårt mål fortsätter att vara att ge våra kunder ett ökat värde, större tillgång till attraktiva priser samt förbättrade köpupplevelser inom den mest effektiva bokningsmiljön. GBT och Luftansa Group är ett bra exempel på att NDC fortsätter fokusera på kundvärde. Den situation vi befinner oss i nu har ytterligare befäst att våra mål inom rese- och flygsektorn går i samma riktining, mer än någonsin tidigare.”

Heike Birlenbach, Senior Vice President Sales inom Lufthansa Group Network Airlines, och Chief Commercial Officer, Lufthansa,säger: ”NDC-partnerskapet med GBT främjar modern flygbokning och service till förmån för våra kunder. Tillsammans kommer vi kunna ge kunderna tillgång till det mest attraktiva NDC-innehållet samtidgt som vi förbättrar den totala upplevelsen av våra produktinnovationer för alla partners i kedjan. På det sätter kommer Lufthansa Group och GBT skapa konkreta värden och bana väg för viktiga samarbeten i framtiden.”

Tamur Goudarzi Pour, Senior Vice President Revenue Management & Distribution Lufthansa Group Network Airlines, och Chief Commercial Officer SWISS: tillägger: “Vårt avtal med GBT är en viktig milstolpe för att leverera NDC-innehåll i vårt erbjudande till företagskunder. Vi är glada att GBT nu samarbetar med oss för att skapa ett mångsidigt distributionslandskap och att vi kan möta GBT:s behov av att jobba med utvalda partners. Faktum är att avtalet visar att vi förstärker vår långsiktiga NDC-strategi även i nuvarande miljö när det är ännu viktigare att skapa ytterligare kundvärde genom avancerad teknik.”

About American Express Global Business Travel
American Express Global Business Travel (GBT) is the world’s leading business partner for managed travel. We help companies and employees prosper by making sure travelers are present where and when it matters. We keep global business moving with the powerful backing of 18,000 travel professionals in more than 140 countries. Companies of all sizes, and in all places, rely on GBT to provide travel management services, organize meetings and events, and deliver business travel consulting.
Learn more at amexglobalbusinesstravel.com.

Paul Revel